Πέμπτη 25 Σεπτεμβρίου 2014

Ένα μαχαίρι - Νίκος Καββαδίας



Απάνω μου έχω πάντοτε στη ζώνη μου σφιγμένο
ένα μικρό αφρικανικόν ατσάλινο μαχαίρι
- όπως αυτά που συνηθούν και παίζουν οι Αραπάδες -
που από ένα γέρον έμπορο τ' αγόρασα στ' Αλγέρι.
Θυμάμαι, ως τώρα να 'τανε, το γέρο παλαιοπώλη,
όπου έμοιαζε με μιαν παλιάν ελαιογραφίαν του Γκόγια,
ορθόν πλάι σε μακριά σπαθιά και σε στολές σχισμένες,
να λέει με μια βραχνή φωνή τα παρακάτου λόγια:

"Ετούτο το μαχαίρι, εδώ, που θέλεις ν' αγοράσεις
με ιστορίες αλλόκοτες ο θρύλος το 'χει ζώσει,
κι όλοι το ξέρουν, πως αυτοί που κάποια φορά το 'χαν,
καθένας κάποιον άνθρωπο δικό του έχει σκοτώσει.

Ο Δον Μπαζίλιο σκότωσε μ' αυτό τη Δόνα Τζούλια,
την όμορφη γυναίκα του, γιατί τον απατούσε.
Ο Κόντε Αντόνιο, μια βραδιά, το δύστυχο αδερφό του
με το μαχαίρι τούτο εδώ κρυφά δολοφονούσε.

Ένας Αράπης τη μικρή ερωμένη του από ζήλεια
και κάποιος ναύτης Ιταλός ένα Γραικό λοστρόμο.
Χέρι σε χέρι ξέπεσε και στα δικά μου χέρια.
Πολλά έχουν δει τα μάτια μου, μ' αυτό μου φέρνει τρόμο.

Σκύψε και δες το, μι' άγκυρα κι ένα οικόσημο έχει,
είν' αλαφρή, για πιάσε το, δεν πάει ούτε ένα κουάρτο,
μα εγώ θα σε συμβούλευα κάτι άλλο ν' αγοράσεις."
- Πόσο έχει; - Μόνο φράγκα εφτά. Αφού το θέλεις, πάρ' το.


Απο την ποιητική συλλογή "Μαραμπού" των εκδόσεων Άγρα


17 σχόλια:

  1. Αυτή η κασέτα (για όσους την γνώρισαν) είχε λιώσει στα χέρια μου.
    Εκατοντάδες φορές άκουσα και τραγούδησα τον "Σταυρό του Νότου".

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Καλησπέρα γλυκιά μου Αριάδνη!μας έκανες δώρο μιά υπέροχη ανάρτηση που μιλάει στην καρδιά μας!πόσο λατρεμένο το ποίημα- σταθμός(το μαχαίρι) του Καββαδία και που έγινε και μοναδικό μουσικό κομμάτι απο τον Μικρούτσικο ερμηνευμένο απο πολλούς αξιόλογους καλλιτέχνες του τόπου μας!εδώ με τον Βασίλη συγκλονιστικό!!μπράβο σου κοπέλα μου!!!την αγάπη μου σου στέλνω!

    ΑπάντησηΔιαγραφή

  3. Από τά ποιό όμορφα τραγούδια καί πολύ αγαπημένο μου Αριάδνη!!
    Καλό βράδυ!!Φιλάκια!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Από τα αγαπημένα μου τραγούδια..
    τι να πει κανείς για τον Καββαδία..

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Ευτυχώς που υπάρχει και η μελοποιημένη ποίηση... (θα πω για μένα) γιατί αλλιώς την ποίηση δεν την καταλαβαίνω..:))))

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Πολύ αγαπημένο!
    Καλό ξημέρωμα Αριάδνη μου,φιλιά:)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Από τις καλύτερες στιγμές της μελοποιημένης ποίησης και πολυαγαπημένοι στίχοι!!! Να'σαι καλά που το μοιράστηκες και μας το θύμισες !!! Καλή συνέχεια Αριάδνη μου !!! Πολλά φιλιά !!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. αγαπημενος!
    καλημερα! καλη Παρασκευη! καλο ΣΚ να εχεις! φιλακια πολλα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Αγαπημενο...μου φερνει στο μυαλο τοσο πολλα!!!
    Καλημερα Αριαδνη!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Αγαπημένος Καββαδίας!! Νιώθεις τις λέξεις του!!
    Υπέροχο και το τραγούδι!!
    Καλό σ-κ να χεις Αριάδνη μου!! Σε φιλώ!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. όπως είδες και σε ποιόν δεν αρέσει!!!!!! ευχαριστούμε λοιπόν

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. Πολύ πολύ αγαπημένο....το έχω ακούσει άπειρες φορές!
    Καλό σαββατοκύριακο Αριάδνη μου! Φιλάκια πολλά!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. αχ με γύρισες πίσω αλλά δεν πειράζει!! αγαπημένο! :) φιλάκια!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. Αγαπημένο!!!! Λατρεμένο καλυτερα!!! Και μου θυμίζει κ πολύ τα φοιτητικά μου χρόνια!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  15. αγαπώ τον Καββαδία..ο μπαμπάς μου μου διάβαζε όταν ήμουν μικρή..φορτίστηκα πολύ συναισθηματικά διαβάζοντάς το..μιας και δεν είναι μαζί μας άλλο να συνεχιστούν οι βραδιές ποίησης..

    ΑπάντησηΔιαγραφή